Analiza Dominaria United limited – bezkolorowe

Autor: Paweł Bujanowicz
5,0: Absolutne bomby. Wygrywają grę w pojedynkę i bardzo trudno je pokonać.
Np. Oko, Thief of Crowns, Dream Trawler, Ugin, the Spirit Dragon.
4,5: Najlepsze karty w dodatku. Wygrywają grę w pojedynkę.
Np. Bonecrusher Giant, Everquill Phoenix, Massacre Wurm.
4,0: Najlepsze karty w swoich kolorach, które najczęściej będą najmocniejszymi w naszej talii.
Np. Wicked Wolf, Cubwarden, Stormwing Entity.
3,5: Mocne elementy dobrych archetypów i po prostu wybitnie dobre karty.
Np. Loch Dragon, Trail of Crumbs, Conclave Mentor.
3,0: Dobre karty powyżej przeciętnej, nadają się do firstpickowania.
Np. Oakhame Adversary, Grimdancer, Pridemalkin.
2,5: Najbardziej przeciętne, grywalne karty.
Np. Careless Celebrant, Bristling Boar, Deathbloom Thallid.
2,0: Typowe fillery.
Np. Alseid of Life’s Bounty, Cathartic Reunion, Teferi’s Protege.
1,5: Fillery, których chcesz unikać. Dwudziesta druga, dwudziesta trzecia karta w decku.
Np. Final Flare, Light of Hope, Chandra’s Pyreling.
1,0: Słabe fillery. Gramy nimi, kiedy zabraknie nam grywalnych kart.
Np. Tall as a Beanstalk, Towering-Wave Mystic, Aegis Turtle.
0,5: Karty sajdowe, które wkładamy do talii tylko wtedy, kiedy potrzebujemy tego typu odpowiedzi.
Np. Specter’s Shriek, Barrier Breach, Negate.
0,0: Karty niegrywalne w limited.
Np. Deafening Silence, Irencrag Feat, Nyx Lotus.
Pełny spoiler | Biały | Niebieski | Czarny | Czerwony | Zielony | Multikolor | Bezkolorowe

Karn, Living Legacy
Ocena: 2,0
Choć to prawdopodobnie najgorsze wcielenie planeswalkera Karna w historii constructed, to w limited ma jakieś szczątkowe znamiona grywalności. Jego wadą jest to, że się nie broni, a umiejętności na +1 jest blisko do niegrywalnej. Jednak w deckach, które dobrze stabilizują gry, dzięki kombinacji dwóch pierwszych zdolności będzie w stanie dobrać naprawdę dużo dobrych kart.

Automatic Librarian
Ocena: 1,5
Three-dropy z takimi statystykami szału nie robią, ale możliwość zagrania go z dowolnej many oraz ustawienie lepszego topdecku sprawiają, że nie jest to najgorszy filler w Dominarii United.

Golden Argosy
Ocena: 1,5
Jego zdolność to zaleta, ale i wada, bo załogowanie go tokenami pozbędzie nas ich na zawsze. Szczególnie dobry będzie oczywiście w taliach z dużą ilością stworów z ETB efektami, takimi jak Phyrexian Rager czy wszelkie generatory tokenów. Dzięki temu oprócz bonusu do statystyk (często w ten sposób patrzę na pojazdy) dostaniemy również ekstra value. Jednak czy jest to dobre zagranie za cztery mana? Nie wydaje mi się.

Hero’s Heirloom
Ocena: 1,0
Cztery mana za pierwsze użycie i drogie przepinanie powodują, że będę unikał grania tym ekwipunkiem.

Inscribed Tablet
Ocena: 2,0
Ciekawa wariacja na temat Traveler’s Amulet. Nie zawsze da nam brakujący kolor, ale też nie jest martwym topdeckiem. Nie każdy deck będzie go potrzebował, ale w tych z dodatkowymi kolorami i nieco wyższą krzywą, będzie wygładzał startowe ręce.
Po dokładnym przeczytaniu karty pragnę podkreślić, że scenariusz, w którym dobierzemy kartę, będzie bardzo rzadki – trzeba bowiem odsłonić aż pięć non-landów, co jest bardzo mało prawdopodobne.

Jodah’s Codex
Ocena: 0,5
Uważam, że to akceptowalna karta side’owa na mirrory cztero- i pięciokolorowych ramp. Wydaje mi się, że tylko takie talie i tylko w takich okolicznościach będą mogły pozwolić sobie na takie zagranie, bo strata tempa będzie mniej bolesna niż wszystkie kolory na stole, ale brak kart na ręce do zagrywania.

Karn’s Sylex
Ocena: 2,0
Gdyby nie wchodził stapowany, byłby dobry. W takiej formie, kiedy dajemy przeciwnikowi jeden ekstra atak, może okazać się za wolny. Wydaje się szczególnie dobry na talie idące szeroko, które chwilowo stallują rozgrywkę i czekają na dobranie jakiegoś dopaku.

Meteorite
Ocena: 2,0
W zielonym, który ma dobry fixing i rampę, raczej nie będziemy go potrzebować. W taliach w pozostałych kolorach możecie potrzebować Meteorytu, jeśli znajdzie się w nich kilka kart za więcej niż pięć mana (licząc również kickery) lub splashujecie jakiś kolor, a nie udało się Wam wydraftować odpowiedniej ilości dual landów. Możliwość zabicia małego lataka lub problematycznego two-dropa będzie istotna w taliach, które nie mają taniego removalu na cele, w które szkoda uderzać ciężką artylerią (twardym removalem). Ponadto są to dwa punkty zasięgu.

Relic of Legends
Ocena: 2,5
Dwa cykle multikolorowych legend na uncommonie (po dwa na każdą kombinację kolorów) to powód, żeby mocno rozważyć granie reliktem. Możliwość zaprezentowania krzywej zaczynającej się od dwumanowej legendy może dać nam aż sześć mana do użycia w czwartej turze, co powinno mocno zdominować pozycję na stole. Nie każdy deck potrzebuje tej karty, ale ze względu na wysoki power level multikolorowych kart oraz wszechobecne kickery – warto mieć ją na uwadze podczas drafta.

Salvaged Manaworker
Ocena: 1,0
Stworki 1/3 za dwa mana muszą mieć bardzo dobrą umiejętność, żeby były grywalne. Będę grał Salvaged Manaworkerem tylko wtedy, kiedy mój deck będzie potrzebował więcej niż dwóch kolorów many, a nie uda mi się wydraftować odpowiedniej ilości dual landów.

Shield-Wall Sentinel
Ocena: 2,0
Będzie grywalny tylko w wall tribalach, gdzie win-conem jest Coral Colony lub Blight Pile. W taliach z pojedynczym Gibbering Barricade lepiej włożyć do talii osiemnasty ląd.

Timeless Lotus
Ocena: 0,0
Można się bawić w infinite mana w EDH. W limited jest absolutnie niegrywalny.

Vanquisher’s Axe
Ocena: 1,5
Dwa razy droższy koszt ekwipowania od Bonesplittera = dwa razy gorsza ocena.

Walking Bulwark
Ocena: 1,5
Wspomniany wcześniej Wall Tribal.dec raczej będzie wygrywał za pomocą millowania przeciwnika lub wysysania z niego życia. Budzenie ścian do ataku nie ma sensu, bo te są raczej na tyle małe, że rozbiją się o stwory przeciwnika, które nie mogły przebić się przez Academy Wall i zostały w obronie.

Weatherlight Compleated
Ocena: 3,0
To bardzo dobry first pick, bo chcemy nim grać w każdej talii. Nasze stwory na pewno będą umierać, a to sprawia, że legendarny statek ma swego rodzaju bardzo brutalny suspend. Czasami będzie za wolny i jest również średnim topdeckiem. Na uwagę zasługuje świetna synergia z Astor, Bearer of Blades, ale to zdarzy się raz na kilkaset draftów.

Adarkar Wastes i inne painlandy
Ocena: 1,5
Oprócz Adarkar Wastes Dominaria United zawiera Caves of Koilos, Karplusan Forest, Shivan Reef i Yavimaya Coast. Pozostałe cztery pojawią się w kolejnym dodatku.
Commonowe duale prawie zawsze będą lepsze.

Contaminated Aquifer i inne z cyklu
Ocena: 2,5
Zdarzyło mi się już brać je na drugim picku w słabych paczkach. Pomagają zagrywać splashowane karty, kicker w trzecim kolorze, zwiększają szansę na zagrawynie potężnych kart z trzema kolorowymi symbolami w końcu dają kolejne typy basic landa dla mechaniki domain.

Crystal Grotto
Ocena: 1,0
Nie grajcie nim, chyba że naprawdę potrzebujecie zagrać ten trzeci czy czwarty kolor, ale manabase Wam na to nie pozwala.

Plaza of Heroes
Ocena: 1,5
Przyjęcie sobie manę, żeby zyskać czteromanową ochronę jakiejś bomby. Raczej nie warto, ale czasem się zmieści.

Thran Portal
Ocena: 0,0
Jeśli brakowałoby mi odpowiednich kolorów w manabase, to wolałbym Crystal Grotto. Jedno życie za każde tapnięcie bardzo boli i będzie Was kosztować niejedna grę.
Powiązane artykuły





