Analiza Phyrexia: All Will Be One limited – biały

5,0: Absolutne bomby. Wygrywają grę w pojedynkę i bardzo trudno je pokonać.
Np. Oko, Thief of Crowns, Dream Trawler, Ugin, the Spirit Dragon.
4,5: Najlepsze karty w dodatku. Wygrywają grę w pojedynkę.
Np. Bonecrusher Giant, Everquill Phoenix, Massacre Wurm.
4,0: Najlepsze karty w swoich kolorach, które najczęściej będą najmocniejszymi w naszej talii.
Np. Wicked Wolf, Cubwarden, Stormwing Entity.
3,5: Mocne elementy dobrych archetypów i po prostu wybitnie dobre karty.
Np. Loch Dragon, Trail of Crumbs, Conclave Mentor.
3,0: Dobre karty powyżej przeciętnej, nadają się do firstpickowania.
Np. Oakhame Adversary, Grimdancer, Pridemalkin.
2,5: Najbardziej przeciętne, grywalne karty.
Np. Careless Celebrant, Bristling Boar, Deathbloom Thallid.
2,0: Typowe fillery.
Np. Alseid of Life’s Bounty, Cathartic Reunion, Teferi’s Protege.
1,5: Fillery, których chcesz unikać. Dwudziesta druga, dwudziesta trzecia karta w decku.
Np. Final Flare, Light of Hope, Chandra’s Pyreling.
1,0: Słabe fillery. Gramy nimi, kiedy zabraknie nam grywalnych kart.
Np. Tall as a Beanstalk, Towering-Wave Mystic, Aegis Turtle.
0,5: Karty sajdowe, które wkładamy do talii tylko wtedy, kiedy potrzebujemy tego typu odpowiedzi.
Np. Specter’s Shriek, Barrier Breach, Negate.
0,0: Karty niegrywalne w limited.
Np. Deafening Silence, Irencrag Feat, Nyx Lotus.
Autor: Radosław Kaczmarczyk

Against All Odds
Ocena: 2,5
Za pomocą tej karty dość łatwo będziemy w stanie wycisnąć dodatkową wartość. Wracamy sobie niedrogiego stwora z grobu na stół i jednocześnie możemy aktywować zdolność ETB naszego innego stworka lub przedmiotu.

Annex Sentry
Ocena: 3,5
Stwory, które usuwają cel na czas swojego pobytu na polu walki, od zawsze były doskonałe w limited. Tu nie jest inaczej. W dodatku, zamiast łatwego do zabicia ciała 2/2 dostajemy trudne do zniszczenia 1/4. Toxic jest też miłym dodatkiem. Premium uncommon.

Apostle of Invasion
Ocena: 2,0-3,5
Bardzo trudne jest ocenianie kart z efektem Corrupted “na sucho”, bez grania. Zakładam, że po prostu będziemy mieli decki, które robią to w miarę konsystentnie i te, które nie robią tego prawie wcale. W tych pierwszych Apostoł będzie 3,0-3,5 w drugich coś między 2,0 a 2,5.

Basilica Shepherd
Ocena: 4,0
5/5 siły na 3 kreaturach za pięć many brzmi jak mythic common. Doskonała kreatura, którą pickować będę bardzo wysoko. Ocena 4,0 może minimalnie na wyrost jak na kartę za aż 5 mana, jednak chcę w ten sposób podkreślić jak mocny jest ten common.

Bladed Ambassador
Ocena: 3,0
Agresywna “dwójka”, która dzięki zdolności dającej jej nieśmiertelność nie jest tak wrażliwa na bloki jak zwykle to bywa ze stworami 3/1. Dodatkowy plusik, za możliwość wykorzystania oleju przez inne karty.

Charge of the Mites
Ocena: 3,0
Solidna karta, która dzięki swojej modalności rzadko będzie bezużyteczna – jedynie w sytuacji gdy się bronimy i nie mamy przy tym stołu. Jednak elastycznością nadrabia ten niedostatek. Przy takiej ilości tworzenia Phyrexian Mitów w samym białym, nie powinniśmy się martwić. Szerokość naszego stołu powinna nam często dać możliwość strzału za 3 obrażenia, a to już jest OK. A gdy potrzebujemy Mitów to grania szeroko, szarża też przychodzi z pomocą.

Compleat Devotion
Ocena: 2,0
Sztuczki za 2 mana nie są tym czego pożądamy w limited, ta jednak jest naprawdę fajna. Nie jest trudno o stworki ze słowem kluczowym Toxic, a jeśli uda nam się użyć Dewocji na takim stworze – dobierzemy kartę i najpewniej osiągniemy klasyczne 2 za 1 niewielkim kosztem.

Crawling Chorus
Ocena: 2,5
Doskonały sposób, aby w miarę łatwo aktywować Corrupted. Pierwsze 1-2 ataki mogą być “na czysto”. Dodatkowo, nie jest pozbawiony value, bo po wymianie zostawia prawie takie samo ciało. Szczególnie dobry w połączeniu z kolorem czarnym, gdzie mamy dużo poświęcania własnych stworów. Jeśli nie gramy talią opartą o mechaniki Sacrifice lub Toxic, Chór robi się dużo słabszy.

Duelist of Deep Faith
Ocena: 3,0
Kolejny stwór, który we wczesnej grze świetnie wbija Toxic. Dzięki First Strike, jest prawie nieblokowalny przez kilka pierwszych tur. 3 poison countery dają efekt Corrupted, więc jest to kolejny stwór, który pozwoli na szybkie osiągnięcie tego progu.

Elesh Norn, Mother of Machines
Ocena: 4,0
Silne statystyki sprawiają, że w combacie Elesh będzie dominowała na polu walki. Zdolności są bardzo fajne, jednak nie zawsze przejmą kontrolę nad całą grą i ją wygrają. Karta wciąż bardzo mocna, jednak nie ma porównania do innych bomb tego formatu.

The Eternal Wanderer
Ocena: 5,0
To przykład niesamowitej bomby. Bardzo trudna do zabicia w combacie. Zdolności są doskonałe. Potrafi posprzątać stół lub zbudować solidną armię. Karta, dla której warto grać białym, nawet jeśli nie jest to twój najsilniejszy kolor.

Flensing Raptor
Ocena: 2,5-3,5
W białym mamy 6 commonów dających bonusy stworom z umiejętnością Toxic. To dużo. Do tego stwora warto grać również czarnym lub zielonym – to kolory bogate w trucicieli. Czy to Selesnya czy Orzhov, kart z mechaniką Toxic powinniśmy mieć pod dostatkiem, aby uczynić Raptora naprawdę dobrym stworem. Czasem, nawet w samym białym uzbieramy wystarczającą ilość. Finalna ocena zależy oczywiście od tego na jakiej liczbie trucicieli skończy nasz deck. Przy 1-2 innych, Raptor zmienia się po prostu w ulepszonego (bo z trucizną) Wing Draka, co dalej nie czyni go złym commonem. Jeśli mamy co “podnosić” do ataku, może okazać się wręcz wyborny.

Goldwarden’s Helm
Ocena: 1,5
Prawie vanilla 2/3 za 3 mana. Prawie, gdyż jeden obrony możemy w późniejszym etapie gry przenosić między stworami. To niewielki bonus i niestety nie sprawi, że będę chciał grać tą kartą.

Hexgold Hoverwings
Ocena: 3,0
Bardzo podoba mi się ta karta. Latacz 3/2 za 4 mana z urzędu dostałby 2,0-2,5, a ten jest lepszy. Pamiętajcie, że bonus do siły dotyczy wszystkich waszych wyekwipowanych typków, co zwiększa nieznacznie też wartość innych kart z mechaniką For Mirrodin! w naszej puli. Przenoszenie latania między stworami jest nieco drogie (3 mana), ale może być wykorzystane nawet po śmierci tokena. Często będziemy to jednak robić wcześniej, aby z powietrza atakowała nasza najsilniejsza kreatura.

Incisor Glider
Ocena: 2,0
Przyzwoity latacz który z czasem będzie nieźle wspomagał naszą armię. Chętnie włożę sztukę do decku. Wyobrażam też sobie decki produkujące duże ilości Mitów, wbijające Corrupted bardzo szybko, jednocześnie będąc deckami, które czerpią największe korzyści ze zdolności Glidera. W tych taliach ten mały latacz może okazać się znacznie lepszy.

Indoctrination Attendant
Ocena: 2,5
Bardzo solidny typ za 4 mana. Jego bazowe statystyki są akceptowalne ale siła tkwi tu w jego zdolności. Wyobrażam sobie, że z samymi ekwipunkami ze zdolnością For Mirrodin! możemy już zrobić niezłą wartość. Do tego dochodzą wszystkie inne karty z ETB, a w białym jest ich kilka, np. Basilica Shepherd, Flensing Raptor.

Infested Fleshcutter
Ocena: 1,0
5 mana za +2/+0 to bardzo słaby deal. Robienie stworów jedynie przy ataku jest niesamowite, jednak te stwory nie blokują, co jest ich dużą wadą. Wydaje mi się, że całościowo to słaby układ za tak wygórowaną cenę.

Jawbone Duelist
Ocena: 3,0
Duelista jest doskonałym zagraniem na drugą turę. Nieźle też radzi sobie z wbijaniem poison counterów do Corrupted. Najważniejsze jednak, że świetnie nosi ekwipunki i enchanty, więc parujmy go z tego typu kartami. Zwłaszcza ekwipunków w tym secie mamy dostatek.

Kemba, Kha Enduring
Ocena: 4,0
Prawdziwy kocur. W dodatku za skromne 5 mana zwołuje kumpli. Świetny mana sink na długą grę. Zdolność ekwipowania jest bardzo fajna, pamiętajmy jednak, że w wielu grach nie będzie miała znaczenia. Kemba nie sprawdzony, będzie w stanie sam przejąć grę i właśnie z tego powodu otrzymuje bardzo wysoką notę.

Leonin Lightbringer
Ocena: 2,0
3/2 za 3, nawet z Ward(2), to dalej nic specjalnego. Gramy nim przede wszystkim w agresjach. W kontrolach jedynie czasem, jako zapychacz. Z ekwipunkami w decku będzie dużo lepszy, wtedy gorąco polecam nim zagrać.

Mandible Justiciar
Ocena: 3,0
Bardzo solidny common. Już 2/1 Lifelink za 2 mana byłoby super. Tu jednak to nie wszystko. Czasem będziemy w stanie uruchomić zdolność dwukrotnie, np. dzięki tworzeniu dodatkowych Mitów, które są artefaktami. To pozwoli nam na bardzo wydajne atakowanie i ogromne tempo swingi.

Mirran Bardiche
Ocena: 2,0
5 mana, za stwora 4/3 Vigilance to bardzo wygórowany koszt. Zdolność przenoszenia statystyk 2/1 między typkami jest tu bardzo ważna, jednak i to kosztuje dużo many. Całościowo, nigdy nie chcemy więcej niż jednej sztuki w decku. A i to pewnie tylko w takim, który posiada inne synergie z ekwipunkami.

Mondrak, Glory Dominus
Ocena: 3,0-4,0
Solina bestia, jej główną funkcją będzie bycie bydlaczkiem 4/4 i już wtedy jest pożądana w naszych deckach. Zdolności w niektórych grach w ogóle się nie przydadzą. Będą jednak gry i decki, np. takie z Shepherdem za 5 mana, gdzie synergia pomiędzy tymi kartami będzie tworzyła niesamowitą przewagę na stole. Wtedy też druga zdolność nie będzie bez znaczenia.

Norn’s Wellspring
Ocena: 3,5
Niewielka inwestycja many pozwala nam na w miarę regularne Scry. Dodatkowo po niewielkim czasie będziemy w stanie zacząć dobierać karty. Oil countery możemy też powielać przy pomocy mechaniki Proliferate, aby bardziej wydajnie dobierać kolejne karty.

Orthodoxy Enforcer
Ocena: 2,0
Średni typek, który dość szybko może stać się niezły. Artefaktów mamy dużo w formacie (nie zapominajmy o Mitach), więc 4/4 będzie dość regularne. Jednak fakt, że czasem będzie to jedynie stwór 2/4 obniża jego wartość.

Ossification
Ocena: 3,5
Bezwarunkowy, twardy removal na kreaturę lub walkera (tych w dodatku jest więcej niż zwykle). Dzięki temu możemy radzić sobie z bombami. Blisko oceny 4,0, bardzo blisko.

Phyrexian Vindicator
Ocena: 0,0-4,5
Doskonała karta z bardzo niewygodnym kosztem. Niestety 90% decków nie będzie w stanie go zagrywać. Przy przynajmniej 12-13 źródłach białej many możemy włożyć go do decku, w przeciwnym wypadku kategorycznie nie. W mono white – nasza największa bomba.

Planar Disruption
Ocena: 3,5
Kolejny wyśmienity removal. Porównywalny z Ossification, mógłbym napisać niemalże to samo. Dodatkowo radzi sobie również z artefaktami, co w tym dodatku może mieć nie lada znaczenie.

Plated Onslaught
Ocena: 2,0
Normalnie tego typu efekty nie są zbyt dobre. Tu jednak będziemy w stanie zagrywać to niewielkim kosztem, często za jedynie WW, a to dzięki dużej ilości artefaktów w secie. Dodatkowo, warto zauważyć że mnogość tokenów 1/1 będzie miało niezłe wsparcie w alpha strikach, właśnie dzięki tej karcie. Pamiętajmy jednak, że w decku bez szerokiego stołu i z małą ilością artefaktów to niegrywalna karta.

Porcelain Zealot
Ocena: 3,0
Koszt trochę wygórowany, jednak zawsze gdy kreatura daje nam możliwość dystrybuowania statystyk między stworami w combacie, okazuje się to lepsze niż wygląda na papierze. Tu nie będzie inaczej. Dodatkowo, ilość Toxic typków w formacie sprawia, że +2/+2 nie będzie rzadkością. Myślę, że Zealot jest całkiem dobrą kartą.

Resistance Reunited
Ocena: 1,5
Słaba sztuczka, traktujmy ją jako zapychacz. Grywalna jest jedynie w agresywnych deckach, natomiast w kontrolach niegrywalna.

Sinew Dancer
Ocena: 1,0
Słabiutki taper, jednak w odpowiednim decku może być całkiem grywalny. Ale musimy mieć gwarancję, że osiągniemy Corrupted, gdyż 4 mana za tapnięcie stwora to zupełnie nieopłacalny interes.

Skrelv, Deflector Mite
Ocena: 4,0
Giver of the Runes w wersji Phyrexia. Wspaniała karta nie tylko do limited. W limited może zrobić całkiem sporo za bardzo niewygórowany koszt. Gramy w każdym białym decku. Dodatkową zaletą Skrelva w limited jest możliwość szybkiego i dość pewnego osiągnięcia Corrupted.

Skrelv’s Hive
Ocena: 4,0
Hive ma swoje wady. Jest kiepską kartą gdy jesteśmy w defensywie, bo tracimy życie, a otrzymujemy tokeny, które nie mogą blokować. Jednak jeśli zagramy Hive w drugiej turze, prawdopodobnie łatwo osiągniemy Corrupted i narzucimy tempo gry przeciwnikowi.

Swooping Lookout
Ocena: 1,5
Musimy być niezwykle agresywni, aby Lookout był czymś więcej niż tylko słabym zapychaczem. Jeśli gracie agresywnym deckiem z tanimi stworami – polecam, w przeciwnym wypadku stanowczo odradzam.

Vanish into Eternity
Ocena: 2,5
Za 3 mana exilujemy na instancie jedynie nonland, noncreature permanent. Dopiero za 6 mana trafiamy również kreaturę i to jest raczej główny mod tej karty. Ma wygórowany koszt, jednak sądzę, że warto grać tą kartą.

Veil of Assimilation
Ocena: 1,5-3,5
Podstawowo ta karta nie jest dobra, gdyż nie będziemy w stanie konsystentnie korzystać z jej zdolności. Jednak jeśli nasz deck posiada mnóstwo artefaktów, da się zrobić z tego świetny użytek. Zdolność możemy triggerować nawet dwa razy na turę. Najczęściej osiągniemy to w deckach z Mitami.

White Sun’s Twilight
Ocena: 4,0
Twilight może być bombą, jeśli uda nam się go zagrać za X=5, czyli 7 mana total. W takim wypadku jest spora szansa, że wygra nam grę. Czyszczenie stołu i stworzenie 5 typków z umiejętnością Toxic powinno zrobić robotę. 7 mana to jednak bardzo dużo, a przy mniejszym koszcie czar ten nie będzie miał wielkiego wpływu na grę. Tak jak już pisałem, can’t block to bardzo duża wada.

Zealot’s Conviction
Ocena: 2,5
Zwykle nie oceniam sztuczek tak wysoko, jednak ta spełnia wszystkie warunki, których oczekuję:
1. Kosztuje jedną manę.
2. Daje dodatkowy benefit, bo w tym przypadku statystyki zostają na stałe.
Mamy tu jeszcze drugi dodatkowy benefit – czasami dostaniemy +2/+1 oraz First Strike, jeśli osiągnęliśmy odpowiedni poziom skorumpowania.
Korekta: Daniel Smyl